Nutrition united

creatine

Creatine

snelle levering!

Voor 12:00 besteld is dezelfde dag verzonden!

Gratis verzending

Bij bestellingen boven de € 50,00
 

Veilig online

Eenvoudig betalen via Ideal
 

Wat is creatine?

Creatine is een lichaamseigen stof die wordt aangemaakt door de lever. Creatine bestaat uit 3 aminozuren; arginine, methionine en Glycine die. Je lichaam maakt zelf ongeveer 1gr creatine per dag aan ook kan je creatine halen uit voeding bijvoorbeeld rood vlees zoals biefstuk (4gr creatine per kilo).

Wanneer creatine gebruiken?

Bij krachttraining! Als je graag krachttraining doet en meer uit jezelf wil halen qua kracht en progressie is creatine een goed supplement. Creatine is een lichaamseigen stof die in kleine mate aanwezig is in je lichaam. Creatine zorgt voor meer spierkracht en uithoudingsvermogen in je spieren.

Wat doet creatine precies?

Creatine zorgt voor energie in je spieren. Hierdoor raak je minder snel vermoeid en kan je meer uit je training halen. Het lichaam maakt zelf het stofje creatine aan (creatinefostaat) dit zorgt ervoor dat je lichaam een explosieve beweging kan maken. Denk hierbij aan een korte sprint of een zware lift. De Creatine voorraad van ons eigen lichaam is redelijk beperkt en zorgt er dan ook voor dat je deze handeling niet langdurig kan uitvoeren. Door creatine te supplementen zorgt dit voor een extra “voorraad” zodat je deze handelingen langduriger kan uitvoeren.

Wat is het effect van Creatine?

Ik zet een aantal punten voor je op een rij. 1. Meer uithoudingsvermogen 2. Meer spierkracht! 3. Meer spiermassa en minder vetmassa. 4. Betere sprint prestaties 5. Verbeterde geheugenfunctie vooral bij oudere. 6. Betere geheugenfunctie bij vegetariërs en veganisten. 7. Positief effect op cardio oefeningen. (Denk hierbij aan hardlopen of wielrennen)

Creatine vrouwen?

Creatine is meer dan geschikt voor vrouwen. Gezien de punten die ik hierboven heb genoemd. Vrouwen hebben een hoger vetpercentage dan een man. (Helaas is dit genetisch bepaald). Creatine zorgt voor meer spiermassa en minder vetmassa hierdoor wordt de lichaam samenstelling mooier en krijg je hierin meer definitie.

Creatine bijwerkingen?

Creatine heeft soms helaas wel bijwerkingen. Ik zal deze hier op een rijtje zetten. Vocht vasthouden is de meest voorkomende bijwerking van creatine gebruik. Dit kan echter wel verholpen worden door veel water te drinken en voldoende onbewerkte voeding te eten. Doordat je wat meer vocht vasthoudt kun je wat zwaarder zijn en lijken. De overige bijwerkingen van Creatine zijn. Maag en dram klachten denk hierbij aan Misselijkheid, Braken en Diarree. Dit is meestal het geval als de dosis meer al 10gr per dag is.

Fabels over Creatine.

Er gaan veel Bijwerkingen rond over Creatine die echte fabels zijn. Misschien heb jij ze wel eens gehoord. Denk hierbij aan de term. Van Creatine word je kaal? Nu hoor ik je denken Hu? Word ik van creatine kaal? Het antwoord is Nee, als mannen kaal worden is dit 9 van de 10x genetisch bepaald en niet veroorzaakt door een supplement. Ook gaan er geruchten de ronde dat creatine schade aanbrengt aan je lever of nieren ook dit is een fabel. Wel is het advies bij nier of leverfalen altijd een arts te raadplegen om zo advies te vragen en nooit de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te overschrijden.

#NutritionUnited

take it to the next level.

10 tips voor een summer body

10 tips om slank de zomer in te gaan. Iedereen kent het wel het wordt weer lente in ons land en de winter/corona kilo’s zitten lees meer

Supplementen tijdens de zwangerschap

Welke voedingssupplementen zijn er veilig te gebruiken tijdens de zwangerschap? lees meer

Welk supplement voor spierherstel?

Vitamine D, omega-3 vetzuren, creatine en gelatine in combinatie met vitamine C kunnen het herstel bevorderen. lees meer